مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رياضت چيست؟ طريقه رياضت چگونه و محلهاي رياضت را بنويسيد.لطفاً توضيحاتي هم بدهيد و چه كارهايي را بايد در هنگام رياضت انجام داد؟



رياضت در اصطلاح، عبارت است از تهذيب اخلاق (تهذيب نفس) و در لغت، به معني رام كردن شهوت و غضب(هواي نفس) است و به عبارت ديگر، رياضت عبارت است از قوّت بخشيدن روح و نفس و غلبه دادن آن بر بدن و قواي ظاهرة بدن. بواسطه رياضت شرعيه، اراده و عزم انسان قوي شده و انسان بواسطه اين عزم و اراده قوي، بر قواي ظاهره خود حاكم مي شود و آنها رابه اطاعت اوامر الهي و پرهيز از گناهان وا مي دارد و به اين وسيله از معصيت الهي دوري خواهد نمود.

از جمله رياضتهاي شرعي كه مي توان نام برد، تحصيل علوم حقّه و عمل به آنها از جمله علم اخلاق، عقائد و احكام رساله اي است. انجام عبادات كه شامل واجبات و مستحبات، از جمله نماز شب، تلاوت قرآن در سحر و طول روز، پرهيز از پرخوري و زياد خوابيدن، به اندازة لازم سخن گفتن و پرهيز از سخنان بيهوده و لغو مي باشد، مي توان از جمله ديگر رياضتها دانست و بالجمله بطور كلّي انجام واجبات و ترك محرمات نيز از بزرگترين رياضتها مي باشد.

در مورد رياضت نفس، بايد نكاتي را مورد توجه قرار داد كه مهمترين آنها اخلاص مي باشد. يعني اينكه قدم انسان در راه رياضت نفس، قدم الهي و براي رضاي خدا باشد، نه شهوت، و جلب قلوب مردم. و نكته ديگر اينكه نبايد در رياضت نفس، بيش از حد بر نفس فشار آورد و سخت گيري كرد، خصوصاً در ايام جواني و ابتداي راه، كه اين كار منشأ انفجار نفس شده، تبعات منفي به بار خواهد آورد. و چه بسا موجب دوري از خدا و ذكر او مي شود.(1)

نكته بسيار مهم و قابل توجه در بحث رياضت اين است كه تا طلب و خواست انسان نباشد،انجام اعمال براي انسان فايده اي نخواهد داشت و نشانه تحقق طلب در انسان، اين است كه انسان نسبت به انحرافات گذشته خود بيزار مي شود و اين تنفّر از گناهان موجب مي شود تا انسان توبه كند. پس قبل از انجام رياضت، بايد به نفس خود مراجعه كنيم و از خود بپرسيم كه آيا حقيقتاً طالب اصلاح خود هستيم يا نه و اگر جواب مثبت بود بايد نور توبه را در وجود خود احساس كنيم، و بعد از انجام توبه كامل چنانكه در روايات آمده است، رياضت را شروع كنيم؛ البته خود توبه هم يك نوع رياضت است.

و در پايان بايد عرض كنم كه داشتن استاد اخلاق و مشاوره، در راه رياضت نفس بسيار مفيد خواهد بود.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.